Basisschool
Kinderen van 4 t/m 13 jaar zijn welkom op onze school. Ons onderwijs is toegankelijk voor alle kinderen, ongeacht hun levensbeschouwelijke of culturele achtergrond, maatschappelijke positie en opvattingen van hun ouder(s) / verzorger(s). Door kinderen van verschillende levensovertuigingen en maatschappelijke achtergronden samen te brengen in een school krijgt “samen leren, samen leven en samen spelen met respect voor andersdenkenden” echt inhoud.
Het welbevinden van de kinderen heeft een hoge prioriteit binnen ons onderwijs. Pas als kinderen echt op hun plek zitten en een veilige omgeving ervaren, komen zij tot leren. Om de sociaal-emotionele ontwikkeling te stimuleren maken wij gebruik van de methodiek Rots en Water. Rots en Water staat bekend om zijn psychofysieke didactiek, wat inhoudt dat kinderen via fysieke oefeningen en het creëren van een sterke basis, sociale en mentale vaardigheden aanleren. Thema’s als ademkracht, lichaamstaal, communicatieve vaardigheden, grensgevoel en – bewustzijn, mentale bewustzijn en verbonden zijn met anderen zijn voorbeelden van thema’s die gebruikt worden in de Rots- en Waterlessen. Onze teamleden worden geschoold in deze aanpak, om vervolgens deze aanpak in de groep toe te passen.
Het basisaanbod op onze school bestaat uit begrijpend lezen, rekenen, taalverzorging en technisch lezen. Deze schoolvakken komen dagelijks aan bod en krijgen van ons de meeste aandacht. Het team stelt positieve, hoge verwachtingen aan onze leerlingen.
Onze instructies zijn gebaseerd op de principes van de ‘Expliciete Directe Instructie’ (EDI). Voorkennis wordt opgehaald door een activerende oefening, een nieuw lesdoel wordt benoemd en de leerstof wordt door de leerkracht uitgelegd. De leerkracht doet de opdrachten voor en vervolgens samen met de leerlingen. Zodra de leerkracht ervaart dat de kinderen het zelf kunnen, kunnen de leerlingen zelfstandig aan de slag. Tijdens de les monitort de leerkracht of alle leerlingen begrijpen wat er is uitgelegd. Vele didactische werkvormen wisselen elkaar af, waaronder verschillende vormen van samenwerkend leren. Door gericht te differentiëren binnen de lessen, zijn er gelijke kansen en is er een passend aanbod voor elke leerling om de basisdoelen te kunnen halen.
Naast het basisaanbod geven we ook veel ruimte aan creativiteit. Dit doen we onder andere met ons Talentuur voor de groepen 5 t/m 8. De kinderen kiezen uit een gevarieerd aanbod hun “talent” en maken zo kennis met nieuwe vaardigheden en bijzondere vakken zoals houtbewerking, schaken, programmeren en textiel. Het doel van het Talentuur is dat ze experimenteren, ervaringsgericht leren en onderzoeken hoe een opdracht te voltooien.
In de schoolgids van IKC de Schelf kunt u lezen hoe wij het onderwijs verder vormgeven, hoe wij de ontwikkeling van kinderen stimuleren en uitdagen, praktische zaken en wat u van de school kunt verwachten.