Sociale veiligheid
Beleidsplan Sociale Veiligheid
Op ons kindcentrum heeft sociaal emotioneel leren een belangrijke plaats. Wij creëren een veilige, prettige omgeving waarin kinderen en personeel met plezier leren en werken en zich zo goed kunnen ontwikkelen. De methode Rots en Water helpt ons hierbij. Rots en Water staat bekend om zijn psychofysieke didactiek, wat inhoudt dat kinderen via fysieke oefeningen en het creëren van een sterke basis, sociale en mentale vaardigheden aanleren. Het aanleren werkt hierbij beter door het zelf te ervaren.
In het beleidsplan staat beschreven hoe wij Rots en Water precies inzetten. Verder geeft het een beschrijving wat De Schelf verder doet om de sociale veiligheid te waarborgen. Zo wordt er onder andere beschreven wat wij doen om pesten tegen te gaan, hoe we de sociaal-emotionele ontwikkeling bevorderen en hoe we ouders hierbij betrekken.
Het beleidsplan is te lezen via deze link.
Anti-pestcoördinator
Wij vinden het belangrijk dat kinderen die met pesten te maken krijgen, bij ons terecht kunnen. Kinderen moeten er op kunnen vertrouwen dat het pestprobleem aangepakt wordt en zij veilig naar school kunnen. Wanneer er bij ons op school sprake is van een situatie met langdurig pestgedrag kunt u in eerste instantie terecht bij de desbetreffende groepsleerkracht. Samen brengen jullie de situatie in kaart en de groepsleerkracht zal bekijken welke acties er nodig zijn om de pestsituatie op te lossen. Wanneer dit, door omstandigheden, niet mogelijk is. Kunt u ook terecht bij onze anti-pestcoördinator juf Moos. Elk schooljaar bezoekt juf Moos elke klas en maakt zij bespreek wat haar rol is en waarom het belangrijk is om het onderwerp te bespreken.
Vertrouwenspersoon
Met een vertrouwenspersoon kunt u vertrouwelijke zaken en persoonlijke problemen bespreken met betrekking tot schoolse zaken. Juf Moos heeft bij ons op school de rol van vertrouwenspersoon. Deze collega is erop getraind om schoolgerelateerde klachten, binnen een vertrouwde omgeving, te behandelen.
U kunt aan de hand van deze vragen checken of u voor uw klacht bij de vertrouwenspersoon aan het juiste adres bent:
- Is de klager een leerling, ouder of medewerker van de school?;
- Betreft de klacht maatregelen, nalatigheid, ongewenst gedrag, onprofessioneel gedrag, onpedagogisch of oncollegiaal handelen in de schoolsituatie?;
- Is de verweerder een leerling, ouder of medewerker van de school?;
- Behandelt de klachtencommissie waarbij jouw school is aangesloten deze kwestie?
Indien u deze vier vragen met ‘ja’ kunt beantwoorden, dan bent u bij de vertrouwenspersoon aan het juiste adres.